Bericht

Nieuwsberichten

De perfecte match

Debby Kooyman is P&O manager bij Retail Bouw Management. Iets meer dan een jaar geleden wilde RBM het personeelsbestand digitaliseren. ‘Waarom nemen we daar geen Wajonger voor aan?’, werd er geopperd door de algemeen directeur.

Digitaliseren klinkt simpel, maar vergt veel nauwkeurigheid en concentratie. Debby nam contact op met het WerkgeversServicepunt Utrecht-Midden. Nadat het WSP de vacature voor RBM had geplaatst en een voorselectie had gedaan, kwamen er twee totaal verschillende kandidaten op gesprek bij Debby. Via haar Arbeidsdeskundige kreeg Shelly (26 jaar) het aanbod om te solliciteren bij RBM. Shelly werd de gelukkige en kon direct aan de slag. Shelly: ‘Ik voelde gelijk een klik tijdens het eerste gesprek.’

Voor Shelly was het pittig om weer in het werkritme te komen en haar draai te vinden. ‘Het ging niet meteen van een leien dakje, maar ik had het vertrouwen in haar dat het goed zou komen’, aldus Debby, ‘We willen haar een kans geven, daarom zeggen we niet als het niet direct goed gaat, we stoppen ermee.’  Via het WerkgeversServicepunt kregen Shelly en Debby een jobcoach om hen te helpen, adviseren en begeleiden. ‘Daar heb ik vooral de eerste maanden veel aan gehad’, vertelt Shelly, ‘Ik had een extra aanspreekpunt waarop ik kon terugvallen en terecht kon met mijn vragen.’ Ook Debby was erg blij met de begeleiding van de jobcoach. ‘Ik kon bij de jobcoach terecht voor advies over het begeleiden van Shelly, dat was erg prettig.’

Na een paar maanden ging het zo goed dat de jobcoach niet meer nodig was. Debby begeleidt Shelly nu zelf. Debby: ‘We werken nu ongeveer een jaar samen en hebben echt een band opgebouwd. Ik denk dat Shelly dat ook nodig heeft, een stukje vertrouwen in de mens.’ Ook toen het even niet goed ging met Shelly bleef Debby contact met haar onderhouden. Debby probeerde haar te stimuleren om de draad weer op te pakken. ‘Toen ik na een paar maanden, door persoonlijke omstandigheden, weer thuis kwam te zitten, bleef RBM in mij geloven. Ze hebben altijd contact gehouden en mij gemotiveerd om weer aan de slag te gaan. Dat heeft mij heel erg geholpen.’

Inmiddels gaat het ontzettend goed met Shelly bij RBM. Ze is werkzaam op de afdeling P&O en heeft daardoor veel meegekregen over personeel en organisatie. ‘Shelly is erg secuur en nauwkeurig, dat maakt haar een enorme aanwinst voor het team’, vertelt Debby.  Ook heeft Shelly recent de opleiding P&O medewerker succesvol afgerond.  ‘Het initiatief kwam vanuit mij, maar RBM zag dat ik ambities had om in de P&O door te groeien’, aldus Shelly. Debby: ‘Wij vinden de ontwikkeling van ons personeel ontzettend belangrijk. Daarom hebben wij de opleiding vergoed. We zijn een heel sociaal bedrijf. We geven mensen graag kansen. We willen een springplank zijn om verder te groeien in het werkproces.’

Dat het goed gaat met Shelly en dat ze helemaal op haar plek zit, is aan alles te zien. ‘Shelly kwam hier binnen als een teruggetrokken, onzekere meid. In een jaar tijd is ze uitgegroeid tot rustige, opgewekte meid die onmisbaar is voor het team,’ vertelt Debby ‘we hebben zelfs complimenten gehad van haar ouders over haar vooruitgang.’ Ook Shelly merkt duidelijk een verandering. ‘Toen ik bij RBM binnenkwam was ik erg onzeker en had ik geen vertrouwen in de toekomst. Nu gaat het zoveel beter, ik zit veel beter in mijn vel.’ De rust en structuur die door RBM geboden werd, waren precies wat Shelly nodig had. ‘We zijn ook gewoon het leukste bedrijf van Nederland’, voegt Debby lachend toe.

Debby hoopt dat nog veel meer werkgevers Wajongeren een kans geven. Debby: ‘Ik kan mij best voorstellen dat het spannend is om de samenwerking met een Wajonger aan te gaan. Dat was het voor ons ook.’ Het WerkgeversServicepunt heeft goede middelen om werkgevers daarin te ondersteunen en begeleiden, zoals de proefplaatsing, jobcoach en loondispensatie. ‘Er wordt heel veel gefaciliteerd door WSP, zoals de jobcoach die wij in het begin hadden. Het WSP staat klaar voor vragen voor werkgever en Wajonger daar waar nodig is. Vooral de jobcoach is daarin erg belangrijk.’ Debby denkt niet dat een Wajonger in ieder bedrijf past. ‘Je moet wel empathisch vermogen hebben, de begeleiding vergt aandacht en energie. Maar je krijgt er zoveel voor terug als je ziet hoe iemand kan veranderen in positieve zin. Dit geeft voldoening en daar doen we het voor.’

Ook over het contact met de adviseur (Saskia Nieuwenhuijzen) van het WerkgeversServicepunt is Debby erg te spreken. ‘Al vanaf het eerste telefoontje zijn wij blij met Saskia. Ze is zo’n enthousiast en opgewekt persoon, daar word je zelf ook enthousiast van. Als we vragen hebben koppelt zij dat snel terug. Als Saskia bijvoorbeeld op een evenement is en een geschikte kandidaat voor RBM tegenkomt, koppelt zij dit altijd terug. Ook als wij geen vacature hebben uitstaan, is zij met ons bezig en betrokken.’

Wilt u als werkgever meer informatie over het aannemen van een Wajonger of weten wat het WerkgeversServicepunt voor u kunt betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze adviseurs via werkgeversservicepunt-utrecht-midden@uwv.nl.