Home Arbeidsmarktinformatie
Arbeidsmarktinformatie

Met employer branding personeel vinden én behouden

Ga naar werk.nl voor werkzoekenden | werkgevers
  Print 

Met employer branding personeel vinden én behouden

Bedrijven hebben steeds meer moeite om nieuwe medewerkers te vinden. Uit een recent onderzoek van UWV blijkt dat veel bedrijven te maken hebben met moeilijk vervulbare vacatures (augustus 2018). Er zijn verschillende manieren voor werkgevers om dit probleem op te lossen. Eén daarvan is employer branding. Het doel van employer branding is het aantrekken, motiveren en behouden van medewerkers.

Employer branding krijgt topprioriteit in 2019

Uit het HR Trends rapport van Berenschot (juli 2018) blijkt dat employer branding voor werkgevers in Nederland steeds belangrijker wordt. In 2018 was het de nummer twee prioriteit van werkgevers en in 2019 heeft dit zelfs de hoogste prioriteit. Toch weten veel werkgevers niet hoe ze employer branding het beste in kunnen zetten. Uit een gezamenlijk onderzoek van UWV en Berenschot (mei 2018) onder 100 werkgevers blijkt dat zij het lastig vinden om hun werkgeversmerk te versterken.

naar boven

Employee experience centraal onderdeel

Een centraal onderdeel binnen employer branding is de employee experience: de manier waarop een werknemer zijn werk beleeft. Wanneer u de employee experience verbetert, moet dit er uiteindelijk voor zorgen dat u niet alleen de juiste mensen aantrekt, maar met name de bestaande medewerkers behoudt. Opleiden van medewerkers is hierin heel belangrijk, zodat ze zich blijven ontwikkelen.

naar boven

7 tips voor werkgevers: zo versterkt u uw werkgeversmerk

  1. Bepaal samen met uw medewerkers wie u als werkgever bent. Laat hierbij de afdeling HR het voortouw nemen, maar werk nauw samen met de afdeling Communicatie en de directie.

  2. Wees onderscheidend in uw positionering als werkgever. Gebruik hiervoor juist zachtere merkwaarden zoals ‘liefdevol’ en ‘schoon’. Veel werkgevers kiezen nog steeds voor hardere merkwaarden zoals ‘verantwoordelijk’ en ‘ambitieus’ en zijn daardoor minder onderscheidend.

  3. Merkwaarden moeten uiteraard wel passen bij uw bedrijfscultuur: imago en identiteit moeten zoveel mogelijk hetzelfde zijn.

  4. Zet uw communicatie vooral online in.

  5. Social media en een ‘Werken bij’-website zijn de meest voorkomende kanalen om te communiceren met potentiele medewerkers. Deze kanalen gelden als minimale voorwaarden om de juiste kandidaten te werven.

  6. Zet online video in om de verhalen van medewerkers te vertellen. Op die manier benut u als werkgever een communicatiekanaal dat momenteel nog niet veel wordt gebruikt, maar veel mogelijkheden biedt.

  7. Meet de effectiviteit van employer branding op basis van de net promoter score, online conversie en cost per hire. Het geeft namelijk inzicht in zaken die u goed doet en die u kunt verbeteren.

naar boven

Nieuwe publicatie

Arbeidsmarktregio