Home Arbeidsmarktinformatie
Arbeidsmarktinformatie

Klantcontact

Ga naar werk.nl voor werkzoekenden | werkgevers
  Print 

Kansen in klantcontact

Nederland regelt steeds meer zaken online. Mensen kopen bij webshops en hebben contact met onder andere de overheid, bank of energieleverancier via internet. Mede daardoor neemt het aantal banen in het telefonisch en digitaal klantcontact toe. Bijvoorbeeld voor de functie medewerker klantenservice. Die banen bieden werkzoekenden kansen. De notitie ‘Kansen in klantcontact’ geeft een beeld van de werkgelegenheid, de inhoud van beroepen en de eisen waaraan iemand moet voldoen om in het klantcontact te werken.

Klantcontactfuncties komen overal voor

In Nederland zijn ruim 140.000 mensen werkzaam in klantcontactberoepen. Ze werken in allerlei sectoren. Klantcontactberoepen komen voor bij contactcenters, maar ook in het bank- en verzekeringswezen, de overheid, nutsbedrijven, handel (bijvoorbeeld groothandel en webwinkels), horeca en toerisme, transport en logistiek. De meeste bedrijven hebben een eigen klantcontactafdeling; ongeveer een derde besteedt het werk (deels) uit aan externe facilitaire contactcenters.

naar boven

Kans op werk voor klantcontactberoepen gemiddeld of hoger

De arbeidsmarkt voor klantcontactberoepen ziet er over het algemeen gunstig uit. Dat geldt zeker voor de functie callcentermedewerker outbound, waarbij een medewerker zelf klanten belt. Voor dit beroep is er naar verhouding weinig concurrentie onder werkzoekenden. Maar ook voor beroepen als medewerker klantenservice en callcentermedewerker inbound (inkomend telefoonverkeer) is er een groot aantal vacatures.

naar boven

Klantcontact: interessante overstap voor verkopers en administratief personeel

We hebben gekeken naar overstappen die werkzoekenden in het verleden hebben gemaakt. Daaruit blijkt dat klantcontactberoepen een goed alternatief kunnen zijn voor mensen met werkervaring in bijvoorbeeld de verkoop, de horeca of de administratie, maar ook voor bijvoorbeeld receptionisten. Deze beroepen zijn aan elkaar verwant door het dienstverlenende en communicatieve karakter.

naar boven

Inhoud werk en beroepseisen kunnen per bedrijf verschillen

Het werk is niet voor iedere medewerker klantcontact hetzelfde. Dit hangt onder meer af van het bedrijf, het product of de dienst waar het om gaat en van de communicatiekanalen die medewerkers gebruiken. Online communicatie vraagt om andere vaardigheden dan telefonisch contact. Stemgebruik speelt bijvoorbeeld geen rol bij e-mail; daar zijn spelling en zinsopbouw belangrijk.Om klantcontactwerkzaamheden goed te kunnen uitvoeren, moeten medewerkers aan de volgende eisen voldoen:

  • communicatief en sociaal vaardig

  • analytisch en oplossingsgericht

  • snel kunnen schakelen

  • commercieel en administratief vaardig

  • flexibel inzetbaar.

Bekijk de notitie Kansen in klantcontact (pdf 579 KB).

naar boven

Nieuwe publicatie

Arbeidsmarktregio