Pas op voor phishingmails

  Print 

Pas op voor phishingmails van fraudeurs op het internet!

Phishing is een vorm van oplichting via het internet. In phishing e-mails doen criminelen zich voor als bank, provider, webwinkel, belastingdienst, incassobureau of zelfs UWV.

Hoe herkent u een phishing e-mail?

Het is vaak moeilijk een phishing e-mail te onderscheiden van een echte betrouwbare e-mail. Toch zijn er kenmerken te noemen waaraan u een phishing e-mail kunt herkennen:

  • Een verdachte e-mail van UWV? Kijk goed naar het e-mailadres van de afzender. Als het adres op iets anders eindigt dan @uwv.nl is de kans groot dat het een valse e-mail is.

  • Gerenommeerde banken, creditcardmaatschappijen en andere legitieme bedrijven vragen u nooit per e-mail om persoonlijke gegevens zoals creditcardnummer of wachtwoorden.

  • Phishing e-mails spelen vaak in op uw angst opgelicht te worden, uw account kwijt te raken of op een andere dringende redenen om zo snel mogelijk te reageren.

  • Een phishing e-mail is meestal onpersoonlijk: de aanhef luidt bijvoorbeeld 'Beste klant'. Maar let op: ook gepersonaliseerde e-mail kan nog steeds nep zijn!

Slachtoffers

De slachtoffers worden vaak via een e-mail benaderd. In de mail staat een link die het slachtoffer naar een valse website lokt. Wanneer u gebruik maakt van zo’n link, komt u terecht op een echt lijkende website. Via de website laat de oplichter u inloggen met uw inlognaam en wachtwoord of creditcardnummer. Hierdoor krijgt de oplichter uw persoonsgegevens in handen. Het doel van de oplichter is bijvoorbeeld om met uw gegevens spullen te kopen en geld van uw rekening te halen.

Wat kunt u doen als u een 'verdachte' e-mail ontvangt?

Lijkt de e-mail te komen van een bekende onderneming? Bijvoorbeeld: Wehkamp, ING Bank of een creditcardmaatschappij? Controleer of het webadres klopt. Vaak klopt het webadres van imitatiewebsites niet. Er zitten bijvoorbeeld spelfouten in. Wilt u meer weten over veilig internetten, kijk dan op https://veiliginternetten.nl/themes/basisbeveiliging/nepmail-of-telefoontje-herkennen.

U kunt ook contact opnemen met de onderneming en vragen of de e-mail daadwerkelijk van hen afkomstig is. Zo niet? Meld dan de klacht bij de betreffende onderneming. U kunt ook de klacht melden op de website spamklacht.nl

Voor UWV-klanten die valse e-mails krijgen van UWV is op UWV.nl ook een meldpunt ingericht. De afdeling UWV Security Operations Center (USOC) onderzoekt alle meldingen over phishing en neemt hierop actie. U kunt contact opnemen met USOC via: valse-email@uwv.nl.