Pas op voor phishingmails

  Print 

Pas op voor phishing-e-mails

Phishing is een vorm van oplichting via het internet. In phishing e-mails doen criminelen zich voor als bank, provider, webwinkel, belastingdienst, incassobureau of UWV.

Hoe werkt phishing?

Oplichters benaderen hun slachtoffers vaak via een e-mail. Dit heet een phishing-e-mail. In de mail staat een link naar een valse website. Wanneer u op zo’n link klikt, komt u terecht op een website die sprekend lijkt op de website van bijvoorbeeld uw bank, de Belastingdienst of UWV. Als u hier probeert in te loggen met uw inlognaam en wachtwoord, DigiD of creditcardnummer, krijgt de oplichter uw persoonsgegevens in handen. Het doel van de oplichter is bijvoorbeeld om met uw gegevens spullen te kopen en geld van uw rekening te halen.

Hoe herkent u een phishing-e-mail of valse website?

Het is vaak moeilijk een phishing e-mail te onderscheiden van een echte, betrouwbare e-mail. Toch zijn er kenmerken waaraan u een phishing-e-mail kunt herkennen. Ook valse websites hebben soms kenmerken waaraan u kunt zien dat het geen betrouwbare website is.

  • Heeft u een verdachte e-mail uit naam van UWV ontvangen? Kijk goed naar het e-mailadres van de afzender. De echte e-mails van UWV eindigen op ‘ @uwv.nl’. Als het adres op iets anders eindigt, dan is de kans groot dat het een valse e-mail is.

  • Gerenommeerde banken, creditcardmaatschappijen en andere legitieme bedrijven vragen u nooit per e-mail om persoonlijke gegevens zoals creditcardnummer of wachtwoorden.

  • Phishing-e-mails spelen vaak in op uw angst opgelicht te worden, uw account kwijt te raken of op een andere dringende redenen om zo snel mogelijk te reageren.

  • Een phishing-e-mail is meestal onpersoonlijk: de aanhef luidt bijvoorbeeld 'Beste klant'. Maar let op: ook gepersonaliseerde e-mail kan nog steeds nep zijn!

  • De URL (het webadres) van een valse website lijkt vaak heel erg op die van de echte website, maar bevat vaak een kleine spelfout. Twee letters zijn dan bijvoorbeeld omgedraaid.

Wat kunt u doen als u een verdachte e-mail ontvangt?

  • Heeft u een verdachte e-mail gehad uit naam van UWV? Dan kunt u deze verdachte e-mail melden op uwv.nl. De afdeling UWV Security Operations Center (USOC) onderzoekt alle meldingen over phishing en neemt hierop actie. Het e-mailadres is: valse-email@uwv.nl.

  • Heeft u een verdachte e-mail gehad uit naam van een andere instantie of bedrijf? Neem dan telefonisch contact op met dit bedrijf en vraag of de e-mail echt van hen afkomstig is. Zo niet? Meld dit dan bij het bedrijf. U kunt de verdachte e-mail ook melden op de website spamklacht.nl.

  • Wilt u meer weten over veilig internetten, kijk dan op veiliginternetten.nl.

Doe aangifte als u bent opgelicht

Heeft u geld overgemaakt? Of heeft u uw persoons- of bankgegevens doorgegeven? En bent u opgelicht? Doe aangifte bij de politie:

  • Doe online aangifte via het Meldpunt internetoplichting.

  • Of bel de politie op: 0900-8844.

  • Of ga langs bij een politiebureau bij u in de buurt (op afspraak).

Meld het ook bij UWV:

  • Via het contactformulier op werk.nl.

  • Of bel UWV: 088-898 9294 (lokaal tarief – belkosten zijn afhankelijk van uw telefoonaanbieder). Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. Houd uw burgerservicenummer bij de hand, wij kunnen u dan sneller helpen.