Meer over werk

  Print 

Hoe verwerkt u uw ontslag zodat u verder kunt?

Ontslag krijgen is een ingrijpende gebeurtenis. Vooral als u lang bij dezelfde werkgever heeft gewerkt. U verliest door dat ontslag een deel van uw leven dat misschien heel belangrijk voor u was. Belangrijk is dat u uw ontslag verwerkt en dat u zich weer openstelt voor het zoeken naar een nieuwe baan. Onze tips kunnen u daarbij helpen.

5 tips voor het verwerken van ontslag

Iedereen reageert anders op ontslag. Maar heeft men lang bij dezelfde werkgever gewerkt, dan is rouwen om het verlies van een baan heel normaal. Zeker als dat ontslag ook nog eens heel onverwachts kwam. U bent dus echt niet de enige die dit voelt.

Om uw ontslag te kunnen accepteren en verder te kunnen, moet u het verleden los leren laten. Hierbij 5 tips die u daarbij kunnen helpen.

  1. Herken de fase van rouw

    Rouwen verloopt meestal volgens onderstaande 5 stappen. Deze stappen herkennen en er bewust mee aan de slag gaan, kan helpen bij het goed verwerken van uw ontslag.

    • Ontkenning

      U wil niet weten dat u ontslagen bent.

    • Boosheid

      U geeft iedereen de schuld van uw ontslag om zo uw verdriet te onderdrukken.

    • Verzet

      U schakelt bijvoorbeeld een advocaat in om uw ontslag aan te vechten of een hoge ontslagvergoeding te eisen.

    • Depressie

      U blijft hangen in uw negatieve gevoelens en ziet geen opening om verder te gaan.

    • Acceptatie

      U heeft uw ontslag verwerkt en staat weer open voor nieuwe mogelijkheden.

  2. Vraag om de steun van uw omgeving

    Door over uw gevoelens te praten met mensen om u heen, verwerkt u de stappen van rouw misschien beter. Merkt u dat u vastzit in uw rouw en maar niet verder komt? Zoek dan hulp van een professionele hulpverlener.

  3. Voorkom te veel zelfmedelijden

    Wees niet te streng voor uzelf, maar voorkom ook dat u te veel zelfmedelijden krijgt. U jaagt er mensen uit uw omgeving mee weg, terwijl u hun steun juist goed kunt gebruiken. Zorg vooral goed voor uzelf en plan tijd in om ook leuke dingen te doen en u te ontspannen. Zo blijven uw gedachten niet in een kringetje ronddraaien en voelt u zich beter over uzelf. Ook straalt u ermee uit dat u niet bij de pakken neerzit, maar er juist tegenaan gaat.

  4. Maak gebruik van een exitgesprek

    Maak gebruik van het exitgesprek om uw gevoelens te uiten. Dit is een gesprek met uw werkgever voordat u vertrekt. Meestal kijkt u samen terug op de periode dat u er gewerkt heeft. Maar u kunt ook vertellen hoe u denkt over uw ontslag. De kans is groot dat u daardoor sneller over uw boosheid heen bent. En dat u weer in staat bent nieuwe kansen te zien. Meestal zal een werkgever dat exitgesprek zelf aanbieden op het moment van uw ontslag. Is er geen exitgesprek geweest, vraag er dan om.

  5. Neem goed afscheid van uw werk en collega’s

    Terugkijken op successen en leuke gebeurtenissen is nodig om afscheid te kunnen nemen en aan iets nieuws te beginnen.

Lees op werkbladmagazine.nl hoe Margo Vonk haar ontslag heeft verwerkt en op fnvprofessionals.nl het interview met coach Stephany Linthorst over rouwverwerking bij baanverlies.