In de meeste gevallen verstuurt u uw sollicitatie met een e-mail. Of u verstuurt uw sollicitatie via een online sollicitatieformulier. Wij geven tips hoe u ook deze laatste stap op een nette, professionele manier doet.
1. Uw sollicitatie versturen met een e-mail
Vormgeving
- Gebruik een duidelijk e-mailadres met uw eigen naam. Bijvoorbeeld: Voornaam_Achternaam@gmail.com.
- Zet in het onderwerp ‘Sollicitatie [uw naam] vacature [functietitel en/of vacaturenummer]'. Zo kan een werkgever direct zien waarom hij uw e-mail ontvangt en op welke functie u solliciteert.
Uw sollicitatie versturen
U kunt op 2 manieren uw sollicitatie per e-mail sturen:
- U zet uw brief in de e-mail
Als u uw brief in de e-mail zet, zorg er dan voor dat uw e-mail overzichtelijk blijft. Gebruik bijvoorbeeld witregels tussen de alinea's. Net als in een brief. Tip: maak uw brief eerst in Word en kopieer uw brief daarna naar de e-mail. Let er wel op dat de e-mail er nog net zo netjes uitziet als uw brief. - U stuurt uw brief mee als bijlage
Als u de brief apart meestuurt, houd de mail dan kort en bondig. U hoeft alleen aan te geven naar welke functie u solliciteert en dat u uw brief en cv als bijlage meestuurt. Bijvoorbeeld:
Geachte heer/mevrouw,
Graag solliciteer ik naar de functie van controller. Als bijlage ontvangt u mijn motivatiebrief en mijn cv.
Met vriendelijke groet, Piet Kelder
Let er wel op dat u uw brief en cv ook als bijlage aan uw e-mail toevoegt.
Tips
- Werkgevers kijken niet alleen naar uw sollicitatiebrief en cv, maar ook naar uw e-mail. Gebruik in e-mails daarom geen populair taalgebruik. Schrijf zoals u in uw sollicitatiebrief zou doen.
- In een e-mail maakt u makkelijker fouten. Lees dus alles goed na.