Een sollicitatiebrief voorbereiden
Een goede voorbereiding het halve werk? Dat geldt ook voor het schrijven van een sollicitatiebrief of motivatiebrief. Want het schrijven van zo’n brief heeft maar 1 doel: aan tafel komen bij werkgever. De voorbereiding bestaat uit 2 onderdelen: het invullen van een checklist en het bellen met de werkgever.
Checklist
Voordat u opschrijft waarom u de beste kandidaat bent voor de functie, is het goed om voor uzelf een aantal zaken op een rijtje te hebben:
- wat er gevraagd wordt in de vacature,
- waarom de vacature zo goed bij u past en
- bij wat voor organisatie u wilt solliciteren.
Vul daarom eerst onze checklist (pdf, 403 kB) in. De checklist helpt u ook bij het bedenken van vragen die u eventueel kunt stellen tijdens het sollicitatiegesprek. Of vragen die u kunt stellen als u de werkgever gaat bellen.
naar bovenBellen met de werkgever
Het kan misschien wat spannend zijn om te bellen met een werkgever. Maar toch is dit dé manier om alvast de aandacht van de werkgever te trekken. De recruiter , de persoon die over vacature gaat, heeft uw naam dan al eens gehoord. En u kunt in uw brief verwijzen naar het telefoongesprek. Wees enthousiast en bereid het telefoongesprek goed voor. Een recruiter kan u namelijk al vragen stellen om erachter te komen of u in aanmerking komt voor de functie. Bekijk de website van de organisatie en zoek de contactpersoon op, bijvoorbeeld op LinkedIn. Als u gaat bellen, vraagt u eerst of het gesprek gelegen komt. Vragen die u kunt stellen zijn:
- Wat voor iemand zoekt u?
- Wat zijn de belangrijkste vaardigheden die nodig zijn voor de functie?
- Hoe ziet een dag eruit?
- Is het nieuwe functie?
naar boven