Zakelijke Dienstverlening

In 2020 waren er bijna 1,7 miljoen werkenden in bedrijfseconomisch-administratieve beroepen. Het is met bijna een vijfde (19%) van alle werkenden de grootste beroepsrichting. Elk bedrijf en iedere organisatie heeft economisch-administratief personeel in dienst. De grote variatie aan beroepen zorgt ervoor dat de economisch-administratieve beroepen in alle sectoren voorkomen, maar vooral in de zakelijke dienstverlening.

Ontwikkelingen in de branche

  • Digitalisering en Artificial Intelligence
    Klanten verlangen steeds vaker naar maatwerk. De groeikansen voor de zakelijke dienstverlening liggen vooral in het efficiënter organiseren van standaard processen om dit te leveren. Hierdoor maken ze steeds meer gebruik van digitale oplossingen.
  • Zelfservice en communicatie
    Klanten willen steeds meer zelf doen op het moment dat het hun uitkomt. Toegankelijkheid, gebruiksvriendelijkheid en snelheid zijn hier belangrijke aandachtspunten. Bedrijven maken meer gebruik van WhatsApp en chatbots. Dit brengt een verandering mee in de customer service dienstverlening. Klanttevredenheid is steeds belangrijker.
  • Privacy(wetgeving)
    Bedrijven in de zakelijke dienstverlening werken vooral met persoonsgegevens. De privacy wetgeving (AVG) en vooral de uitvoering hiervan blijft een enorme uitdaging.
  • Personeel
    Door de verandering in het aanbieden van de dienstverlening, worden er ook andere vaardigheden verwacht van het personeel. Hierdoor is er vaak een misfit bij het bestaand personeel en de nieuwe werkprocessen. We zien dat bestaande functies qua takenpakket omvangrijker en zwaarder worden.
naar boven

Verwachtingen arbeidsmarkt

De werkgelegenheid in de financiële dienstverlening wordt tot nu toe nog niet geraakt door de gevolgen van de coronacrisis. Tussen februari en september 2020 steeg het aantal banen van werknemers licht van 205.000 naar 207.000 (+1%). Zowel het aantal vaste als flexibele banen nam toe met 1.000. Wel hebben de grote banken aangekondigd versneld filialen te sluiten.

Net als de overheid (via steunmaatregelen) spelen ook banken een cruciale rol om de impact van de coronacrisis op de economie te beperken. Zo hielden zij de kredietverlening aan bedrijven en particulieren op peil en gingen zij akkoord met het tijdelijk opschorten van betalingen. Zowel DNB als het CPB waarschuwen dat naarmate de crisis langer duurt en het lastiger wordt voor klanten om leningen terug te betalen, het gevaar bestaat dat ook financiële bedrijven worden geraakt.

naar boven

Daling WW ondanks coronacrisis

Vanaf het voorjaar van 2018 daalt het aantal WW-uitkeringen vanuit de financiële sector. Ook in 2020 nam het aantal WW-uitkeringen fors af. In november lag het aantal lopende WW-uitkeringen uit de financiële dienstverlening met 10.500 14% lager dan in januari.

De top 10 beroepen in de WW bestaat voor een groot deel uit administratieve functies. Door digitalisering van processen blijven dit soort beroepen kwetsbaar, met name op lager en middelbaar niveau. Een versnelde sluiting van filialen door banken de komende tijd kan leiden tot een groei in WW-aanvragen vanuit administratieve beroepen (zoals receptionisten en ondersteunende administratieve krachten).

naar boven

Contact WSP

Uw contactpersonen bij het WerkgeversServicepunt Zuid-Limburg voor de branche Zakelijke Dienstverlening zijn:

Bouke Havenaar
Telefoon: +316 - 52 69 95 35
E-mail: bouke.havenaar@uwv.nl

Kimberly Heuts
Telefoon: +316 - 25 05 57 68
E-mail: kimberly.heuts@uwv.nl

Milou Geraedts
Telefoon: +316 – 54 97 68 22
E-mail: milou.geraedts@uwv.nl

naar boven